Pandemin och klimatomställningen

pandemin_och _klimatomstallningen

Lunds universitets Hållbarhetsforum, Naturskyddsföreningen och Lunds Stadsbibliotek bjuder in till föreläsningar på temat klimat, miljö och hållbarhet.

pandemin_och _klimatomstallningen

Föreläsning

Klimatkrisen har under året kommit i skuggan av den förödande spridningen av Covid-19. Ändå har många debattörer och forskare hävdat att pandemin skulle kunna sätta fart på omställningen till ett hållbart samhälle. Genom klokt riktade stimulans- och krispaket skulle det klimatsmarta gynnas och det förorenande komma på efterkälken. När 2020 går mot sitt slut bjuder vi in en expertpanel för att diskutera hur det har blivit.

Deltagare:

• Roger Hildingsson, Forskare Statsvetenskapliga institutionen på Lunds universitet, vice ordförande i Lunds kommuns klimatpolitiska råd
  • Lena Neij, Professor Internationella miljöinstitutet på Lunds universitet, ordförande i Lunds kommuns klimatpolitiska råd
  • Kimberly Nicholas, Universitetslektor Lunds universitets centrum för studier av uthållig samhällsutveckling, LUCSUS

Om föreläsningsserien

Lunds universitets Hållbarhetsforum, Naturskyddsföreningen och Lunds Stadsbibliotek bjuder in till föreläsningar på temat klimat, miljö och hållbarhet. De äger rum i Stadsbibliotekets atrium med början kl 18 och följs av en frågestund och möjlighet till diskussion.

Föreläsningsprogram hösten 2020

På grund av de rekommendationer Folkhälsomyndigheten har tagit fram i syfte att minska smittspridning av covid-19 inför vi under hösten begränsningar av antal platser till våra arrangemang.

Mejla anmälan till folkbiblioteken [at] lund [dot] se (folkbiblioteken[at]lund[dot]se), ring 046-359 59 90 eller anmäl dig i bibliotekets infodiskar. Uppge ditt namn, dina kontaktuppgifter och vilken programpunkt anmälan avser. Vi hanterar anmälningarna i turordning och bekräftar om du fått en plats eller inte. Observera att du ska ha fått en bekräftad plats för att få besöka arrangemanget.

Föreläsningarna kommer också sändas på Facebook och finnas tillgängliga i två veckor efter respektive föreläsning.