Yuliya Voytenko Palgan

Yuliya Voytenko Palgan

Resfria Möten: vad blir effekterna och hur redovisar man dem?

• Yuliya Voytenko
  • Peter Arnfalk
  • Peter Abrahamsson Lindeblad
  • Mikael Klintman
  • Oksana Mont

Rapporten presenterar resultat från ett forskningsprojekt ”Mäta resfria möten” (MRM), som bedrivs av Internationella miljöinstitutet (IIIEE) vid Lunds universitet i 2011-2014 med finansiering från Energimyndigheten och Trafikverket, och syftar till att utveckla ett ramverk, indikatorer och metoder för utvärdering, uppföljning och redovisning av resfria möten (RM), deras användning och effekter på samhälle, organisation och individ i svenska myndigheter. Data samlades i genom litteraturstudier, 33 djupintervjuer samt ett antal undersökningar i svenska myndigheter. Projektet föreslår att organisationer som vill följa upp användningen av RM och deras effekter, med hjälp av 17 indikatorer mäter RM-användningen och effekterna på tjänsteresor, energi, klimatgaser, effektivitet, personal, negativ stress, social interaktion, jämställdhet och jämlikhet samt disciplin och uppmärksamhet. Metoder föreslås för uppföljning och analys av RM:s effekter.

• Sociology

International Institute for Industrial Environmental Economics, Lund University

• Social Sciences Interdisciplinary
  • Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)