The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Thomas Lindhqvist

Senior lecturer

Thomas Lindhqvist

LED och livscykler : Livscykelbaserade miljöhänsyn vid inköp av LED-ljus

Author

• Thomas Lindhqvist

Summary, in Swedish

LED-ljusen har utvecklats i snabb takt under de senaste tio åren och de är idag de ljus som är mest attraktiva för många köpare. Det som gör dem så attraktiva är främst deras höga energieffektivitet jämfört med traditionella glödlampor. I linje med hur vi försöker handskas med klimatförändringarna och alla de hotbilder för människor och natur som denna utveckling förknippas med, så behöver vi ta tillvara alla möjlig-heter att spara energi och andra resurser. Men det är få lösningar som inte också är länkade till mindre positiva sidor och därför ska denna korta skrift diskutera vad en övergång till LED-ljus för med sig och speciellt hur inköpare i olika organisationer, t.ex. lokala och regionala myndigheter, såväl som företag, kan handla för att minimera de sämre sidorna av LED-ljus och lyfta fram de starka.

Den här sammanställningen bygger på tre rapporter som tagits fram av studenter i mastersprogrammet MESPOM (Master in Environmental Sciences, Policy and Management) under sina studier vid IIIEE vid Lunds universitet. Under tredje terminen av mastersutbildningen har de tre studentgrupperna under åren 2015-2017 deltagit i kursen Sustainable Environmental Development (SED) och då bidragit till projektet Lighting Metropolis genom att studera frågor som är relaterade till den påverkan som LED-ljus ger under hela livscykeln samt frågor kring inköp av ljuslösningar. Dessa rapporter är tillgängliga från hemsidorna som tillhör Lunds universitet och projektet Lighting Metropolis. På baksidan av denna publikation syns omslagen till rapporterna.

I denna korta skrift har vi valt ut de mest betydelsefulla budskapen för inköpare och alla andra som bestämmer om vilka ljuslösningar som ska inhandlas. Alla lösningar har sina utmaningar, så budskapen är förknippade med negativa, såväl som positiva sidor. Framtiden för LED-lampor ser dock ljus ut och för de flesta situationer har vi ännu inte sett allvarliga nya konkurrenter. Detta betyder inte att situationen kommer att vara den samma i framtiden men några uppenbara alternativ till LED-ljus har ännu inte kommit ut på marknaden.
Därför är frågan idag hur vi kan agera för att dra bäst nytta av LED-ljusens starka sidor och samtidigt minimera de svaga aspekterna. Att bidra med användbar information för sådana beslut är syftet med den här skriften.

Department/s

• The International Institute for Industrial Environmental Economics