Oksana Mont

Oksana Mont

Att inreda hållbart : En kartläggning av vad hållbar heminredning kan innebära

• Matthias Lehner
  • Heather Schoonover
  • Oksana Mont
  • Karen Bradley
  • A. Kamb
  • Åsa Svenfelt

Summary, in English

Denna rapport har tagits fram inom forskningsprogrammet Mistra Sustainable Consumption – från nisch till mainstream som engagerar forskare från olika vetenskapliga discipliner och samhällspartners från offentlig sektor, näringsliv och civilsamhälle. Syftet med programmet är att stimulera en övergång till mer hållbar konsumtion. Forskningen är finansierad av Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, samt med medfinansiering från samtliga deltagande universitet och samhällspartners.
De som skrivit texter till rapporten är Matthias Lehner, Heather Schoonover, Oksana Mont, Karin Bradley, Anneli Kamb och Åsa Svenfelt. Karin Bradley och Anneli Kamb har också varit redaktörer för rapporten. Miriam Börjesson Rivera, Annika Carlsson-Kanyama, Mikael Klintman, Vishal Parekh, Ola Persson, Eleni Stamatopoulou, Maria Thorson och Hanna Zetterberg har bidragit med underlags-
material. Alla partners, listade nedan, har bidragit med inspel till kartläggningen av hållbara
konsumtionspraktiker. Emma Gerdin har arbetat med layout och bildsättning. Johan Jarelin på
Konsumentverket, Ulrika Celin Wedin på Lunds kommun och Nina Wolf på Göteborgs stad har läst och bidragit med värdefulla kommentarer.
Denna rapport har två syskonrapporter som är upplagda på liknande sätt och som har gemensamma inlednings- och avslutningstexter. De tre rapporterna Att äta hållbart?, Att semestra hållbart? och
Att inreda hållbart? finns tillgängliga i digital form via programmets hemsida:
www.sustainableconsumption.se.
Stockholm och Lund den 4 februari 2019