Carl Dalhammar

Carl Dalhammar

Avveckla köp-och-slängsamhället : Fem politiska styrmedel för ökad livslängd hos konsumentprodukter

• Carl Dalhammar
  • Cornelia Hartman
  • Jörgen Larsson
  • Johan Jarelin
  • Leonidas Milios
  • Oksana K. Mont

Huvuddelen av all miljöpåverkan kan kopplas till vår konsumtion. I takt med att reallönerna ökar så ökar också konsumtionen – fler semesterresor, fler klädinköp, snabbare utbyte av produkter mot nyare versioner och så vidare. Denna utveckling utgör ett hot mot planetens tillstånd. I arbetetmed FN:s hållbarhetsmål ligger de nordiska länderna högt i den allmänna rankingen, men när det gäller delmål 12 om hållbar konsumtion och produktion så står de nordiska länderna ut då de har hög resursförbrukning och avfallsgenerering per capita. Miljöpåverkan från denna konsumtion uppstår främst där våra produkter tillverkas, vilket inte sällan sker i andra länder. Detta innebär utmaningar för uppfyllandet av det svenska generationsmålet, vilket understryker att miljöproblemen i Sverige ska lösas utan att öka miljöpåverkan utanför Sverige.

• Centre for Environmental and Climate Science (CEC)

Chalmers Tekniska Högskola

• Earth and Related Environmental Sciences

Project