Debattartikel i Sydsvenskan - Vad händer den dag då elen inte räcker till alla?

Light bulb with lights behind. Photo.

Vilka funktioner i samhället ska prioriteras när elnätet når sin maxkapacitet? Vad händer dagen då elförsörjningen inte räcker till alla? Dessa frågor har blivit alltmer aktuella i takt med att elbristen i Sydsverige har blivit mer och mer påtaglig.

Frans Libertson, doktorand vid Internationella Miljöinstitutet, Jenny Palm, professor vid Internationella Miljöinstitutet, och Julia Velkova, biträdande universitetslektor vid Linköpings universitet, menar att nuvarande regelverk om nyanslutningar till elnätet riskerar att skapa s.k. energigentrifiering. Energigentrifiering innebär en process där stora elkonsumenter, exempelvis datacenter och tunga industrier, tillskansar sig all tillgänglig nätkapacitet, vilket konkurrerar ut mindre verksamheter som har att välja mellan att antingen fortsätta under begränsade förutsättningar, eller att flytta till en annan del av landet eller utomlands där elförsörjningen är garanterad.

Nuvarande regelverk undviker ett aktivt ställningstagande kring nyanslutningar till elnätet. Vad situationen kräver är dock en diskussion kring vilka verksamheter som bör ha prioritet till elnätet när nätkapaciteten är begränsad.

Läs hela artikeln i Sydsvenskan (öppnas i nytt fönster).