Jenny Von Platten

• Henrik Oscarsson
  • Björn Rönnerstrand
  • Nora Theorin

Inom Europa beskriver begreppet energifattigdom de kompromisser som hushåll
kan möta avseende att å ena sidan ha en tillräckligt uppvärmd bostad, och å andra
sidan ha råd med övriga omkostnader. I Sverige har begreppet tidigare inte använts, och kanske heller inte behövts. Men i december 2021 steg elpriserna till nivåer som gjorde att vissa hushåll, där en rad riskfaktorer sammanstrålade, plötsligt upplevde en situation av energifattigdom. Med ett osäkert geopolitiskt läge och en accelererande energiomställning är mer frekventa elpristoppar att vänta framöver. Detta kapitel undersöker därför upplevda sårbarheter för energifattigdom bland hushållsgrupper i Sverige längs dimensionerna betalningsförmåga och flexibilitet. Det sistnämnda är en viktig förmåga som kan dämpa de ekonomiska effekterna av pristoppar. Resultaten indikerar bland annat att ensamstående med barn tycks ha en förhöjd sårbarhet för energifattigdom då både deras betalningsförmåga och flexibilitet är relativt låga. En mer nyanserad förståelse för hushållens sårbarheter möjliggör effektivare stödinsatser för minskad energirelaterad ojämlikhet.

• Division of Building Physics

Publication/Series